neděle 1. září 2013

Italské krémové rizoto s vepřovou panenkou


Máte rádi rizoto? A už jste ochutnali krémové rizoto? Tenhle recept mě naučil můj milovaný přítel. On totiž vaří, vaří rád a je v tom moc dobrý. Mnohdy lepší než já, chlapi to holt umí :-)

Co budete potřebovat na 2-3 porce

rýže Arborio, množství dle počtu strávníků (na 3 porce jsem použila větší hrnek, který byl ze tří čtvrtin plný rýže)
bílá cibule středně velká
kousek másla a pár lžic olivovového oleje
bílé víno (načatá láhev, co máte zrovna v ledničce bohatě postačí)
zeleninový vývar cca 1 litr (rýže musí být ponořená v tekutině, dokud není měkká)
hrst na jemno strouhaného parmazánu
smetana/máslo/riccota/mascarpone
brokolice
vepřová panenka

Cibuli nakrájejte na menší kousky. Ve větším hrnci rozehřejte máslo a olivový olej. Másla dávám asi 1cm tlustý proužek a lehce zastříknu oliváčem. Cibuli lehce opečeme a přisypeme rýži, promícháme a dáváme pozor, aby se nám nepřipálila. Rýži orestujeme a zalijeme vínem tak, aby byla ponořená. Alkohol necháme vypařit a celou směs pak zalijeme zeleninovým vývarem. Teď můžete lehce opepřit, ale nesolte! Stáhněte teplotu a nechte rýži pomalu vařit doměkka. Na naší varné desce stačí stupeň 3. Bude se Vám zdát, že jste to s vývarem přehnali, ale všechna tekutina se postupně vstřebá než se rýže uvaří. Nezapomeňte vše pravidelně kontrolovat a míchat. Mezitím spařte brokolici, stačí 1 minutka ve vroucí osolené vodě a nakrájejte ji na malé kousky. Připravte si taky parmazán. Pokud už jste ve fázi, kdy je rýže měkká a vývar téměř vstřebaný/vypařený, hrnec odstavte, přidejte trochu smetany a promíchejte. V receptu uvádím různé možnosti, máslo, riccota atd. To proto, že opravdu můžete použít, co máte zrovna při ruce. Konzistence rizota musí být krásně vláčná a krémová. Teď už stačí přidat jen parmazán a brokolici, ochutnat, zda není potřeba přisolit a máte hotovo. Já většinou solit vůbec nemusím, to zařídí vývar a parmazán, ale záleží na chuti. Jako přílohu jsme tentokrát zvolili vepřovou panenku, kterou jsem nakrájela na silnější plátky. Maso není třeba klepat, jen jsem ho trochu "rozmáčkla" rukou, osolila, opepřila a zprudka orestovala na olivovém oleji, aby maso zůstalo šťavnaté a měkké. Můžete ale použít i kuřecí, krůtí a také můžete maso nakrájet na malé kousky a zamíchat rovnou do rizota. 


4 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. Ó děkuji!! Kdybyste tady nechal / nechala svoji adresu, poslala bych Vám dárkový koš za historicky první komentář :-)) Těší mě, že rizoto chutnalo.

      Vymazat
  2. Výborný recept děkuji

    OdpovědětVymazat