pondělí 18. listopadu 2013

Čokoládový cheescake aneb pohlazení na druhou




Recept mám z Apetitu (jen jsem ho malinko upravila) a dá se říct, že jsem jej tak trochu "vyženila". Cheescake byl odjakživa na mém DO-IT seznamu, ale hrozně mě děsily různé krkolomné návody a diskuze o tom, jak se komu propadl a popraskal, jak se musí péct jedině ve vodní lázni a podobně. Až pak jednou přítel suše řekl, upečeme si cheescake. Tak jsme si upekli cheescake a od té doby je to můj oblíbený dort pro slavnostní příležitosti a je opravdu, k mé radosti, velmi oblíbený u celé rodiny. Doteď mám na talířku, že ségře k narozeninám jsem cheescake neupekla a tím pádem jí ho dlužím!!! Tak, sistr, tento sice nebyl Tvůj, ale neboj, taky na Tebe přijde řada ;-)

Postřeh na začátek. Cheescake je lépe připravovat den předem, aby Vám přes noc v lednici krásně ztuhnul.

Budeme potřebovat:

Na korpus - dortová forma 28cm
100 g rozpuštěného másla
200 g kakaových sušenek (je jedno, jaké použijete, ale zkuste spíše nějaké kvalitnější, např. čoko věnečky Opavia)

Na náplň
900 g Philadelphie - krémový sýr...Prosím, nezkoušejte to z tvarohu, z pomazánkového másla ani lučiny, protože v tom případě už nepečete cheescake, ale něco mezi tvarohovým dortem a jiným blíže nespecifikovaným výsledkem! Jediná náhražka za Philadelphii, kterou akceptuji a můžu potvrdit, že je stejně dobrá a má stejný efekt, je krémový sýr, jeden druh kupuju v OD Kaufland a funguje i Buko. Příště vyfotím a přidám k receptu. 
200 g třtinového cukru
4 lžíce prosátého kakaa
2 lžičky vanilkového extraktu - dala jsem myslím jednou, není to nutnost
3 lžíce kvalitního kávového likéru - nedávám, protože nemám moc ráda výraznou chuť kávy
3 velká vejce
285 ml zakysané smetany
100 g rozpuštěné tmavé čokolády
1 lžička instantní kávy v prášku
+ 2-3 lžíce mléka
300 ml alespoň 30% smetany, lehce ušlehané
čokoládové hobliny - dělám z mléčné čokolády

Troubu zahřejeme na 180°C. Dno dortové formy vyložíme pečícím papírem. Zbytky papíru obstříhnu kousek od okraje, aby netrčely. V misce smícháme rozpuštěné máslo s rozdrcenými sušenkami, dobře prohněteme prsty. Abyste kousky sušenek nenacházeli v kuchyni ještě za týden, použijte uzavíratelný pytlík, do kterého vložíte sušenky a přejedete je válečkem na těsto. Dřív jsem používala obyč mikrotenový sáček a paličku na maso. Mělo to dvě nevýhody..sáček vždycky praskl, i když jsem dala dva, a bouchání budilo přítele, který obvykle v dobu, kdy já "řádím" v kuchyni, čte svá víčka zevnitř. Voilá, velké uzavírací pytlíky, které používám na tekutiny, když cestuju letadlem a váleček na těsto nám zachránily domácí pohodu :-) Vzniklou hmotu hezky napěchujeme do formy a pečeme 10 minut.
Po vytažení korpusu, zvyšte teplotu trouby na 240°C a na dno trouby vložte pekáček nebo zapékací mísu s vodou. Voda má pomáhat tomu, aby se dort při pečení nevysušil. Ale přiznám se bez mučení, že jednou jsem pekla vanilkový cheescake, na vodu zapomněla a výsledek byl stejný. I když řeknu Vám, byl to dort, který nesl přítel do práce a já celou noc nespala a děsila se toho, že to bude vysušená eklhaft placka. 
Elektrickým šlehačem vyšleháme sýr s cukrem dohladka. Půjde to líp, když vše nejdříve trochu rozmícháte vařečkou, sýr je po vytažení z lednice dost tuhý. Pak můžeme směle mixovat. Přidáme kakao, vanilku, likér, vejce, zakysanku, polovinu rozpuštěné čokolády a kávu. Do zbylé čokolády vmícháme tolik mléka, aby nám vznikla omáčka a odložíme. Stěny formy vymažeme kouskem másla a nalijeme směs na korpus. Uhladíme, necháme chvíli odstát a nožem nebo vidličkou propícháme případné bublinky, které se nám vyderou na povrch cheescaku. Ano, teď už tomu můžete říkat Cheescake :-) Bublinky by mohli způsobit popraskání, což nám v tomto případě, kdy budeme ještě na dort nandávat šlehačku, příliš nevadí, ale až budete péct cheescake bez šlehačky nebo polevy, bude se Vám to hodit. 
Zázrak vložíme do trouby a na 240°C pečeme 10 minut. Jak víme, každému peče trouba jinak, tak pečení pozorně sledujte a pro klid duše klidně 10°C uberte. Pak stáhneme teplotu na 110°C a pečeme 25-35 minut. Já peču 25 a zkouším jemným poklepem na prostředek dortu, zda je hotovo. A hotovo je, pokud je dort po stranách pevný a uprostřed trochu pružný. Teď necháme dort v troubě takzvaně "dojít". V praxi to vypadá tak, že neotevírám troubu úplně, ale mezi dvířka trouby vložím vařečku a nechám ji pomalu chládnout. Cheescake je citlivý na teplotní šok a nebylo by dobré jej hned z vyhřáté trouby přemístit do pokojové teploty. Doba, po kterou bude cheescake v troubě chládnout, slouží také k jeho dopečení a ztuhnutí. Po vytažení z trouby (to už je takový můj zvyk) objedu okraje dortu tenkým nožem pro případ, že by byl někde "přilepený" ke stěně. A zase se přiznám, že teď jsem to neudělala a vše bylo fajn. Možná mám jenom moc štěstí :-)) V troubě bude dort krásně nafouklý a zchládnutím trochu spadne, to je v pořádku. Teď už jen pořádně vychladit v lednici, nejlépe přes noc a dozdobit. 

Před samotným zdobením cheescake nejprve vyjmeme z formy a pokud máme k dispozici to, co já zoufale potřebuji, to jest podnos na dort, přemístíme jej právě sem. Ušleháme smetanu a naneseme ji na povrch. Nahoře v ingrediencích píšu, že šlehačka má být lehce ušlehaná. Rozhodně to neznamená, že by měla být tekutá. Jde jen o to, abyste na dort nevrstvily nevzhlednou, přešlehanou, nedejbože ztuženou šlehačku :-/Pokud koupíte kvalitní 30ti a více procentní smetanu, žádný ztužovač nepotřebujete. Stačí, když budete pozvolna, dlouze a trpělivě šlehat. Teď přichází chvíle na omáčku, kterou jsme si včera odložily. Zahřejeme ji a pokapeme jí šlehačku. Povrch dortu teď projeďte obrácenou lžící sem a tam. Podaří se Vám vytvořit něco jako vlny. Můžete ještě dozdobit čokoládovými hoblinami. Ty se mi tentokrát vůbec nedařily. Mléčnou čokoládu dám zmrazit a pak z ní škrabkou na brambory nebo sýr odkrajuju hobliny. I když z toho nakonec byla spíše strouhaná čokoláda, na kráse to dortu neubralo. 

Doufám, že si na něm někdo brzy pochutná ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat